Saturday 4 August 2012

VITAMIN IBU MENYUSU

Ramai ibu yang baru melahirkan anak khasnya selalu merungut tiada susu, mahupun susu kurang.
Sebenarnya perkara ini tidak perlu dijadikan alasan untuk tidak menyusukan anak.
Sya kongsikan sedikit tips untuk menstimulate payudara:
- LAKUKAN BREAST MASSAGE di sekitar payudara menggunakan jari saja.
- Gentel puting untuk merangsang Let Down Reflex.
- Rilex kan minda dengan tenang suakan mulut anak anda ke payudara, dan biarkan dia menghisap sendiri.
Mudah bukan.

CABARAN DALAM PENYUSUAN

Dalam merealisasikan  penyusuan ini memang banyak cabaran antaranya Sokongan sama ada dari suami mahupun keluarga. Komuniti juga perlu membantu seperti mewujudkan Kumpulan Sokongan.
Selain itu mental ibu perlu kuat. Perlu mendalami ilmu penyusuan agar dapat berdepan dengan pandangan negatif oleh segelintir masyarakat.
Dari segi pelaksanaan pula, mungkin ibu akan sedikit stress dalam melalui saat seperti anak yang kerap menangis, anak asyik mengempeng, puting luka, anak jaundis dan sebagainya. Percayalah semuaitu sementara saja. bayi anda baru nak menyesuaikan diri dengan keadaan dunia.
Namun tidak kurang juga ibu yang menyusu sering mengeluh mudah penat, lesu,tekanan darah menjadi rendah.
Kenapa masalah ini terjadi.? Ramai ibu yang menyusukan anak makan tanpa mengikut saranan yang sepatutnya. Alasan mereka jika kurang makan, susu pun kurang.
Memang tiada salahnya anda makan untuk maintain supply susu anda,namun perlu diingat haruslah mengambil makanan yang seimbang.
Kerana jika ibu makan "main bedal" kemungkinan akan mendatangkan masalah lain. Maka inilah faktor yang menyumbang kepada penat dan lesu itu tadi.

HARUSKAH IBU MENYUSU AMBIL VITAMIN

Jawpan saya tepuk dada tanya badan.

Kerana saya yakin tidak semua ibu yang gemarkan makan sayur,minum susu,makan nasi dan sebagainye.
Jadi bagaimanakah cara ibu nak mendapat segala faedah nutrisi daripada makanan.Amalkanlah pengambilan vitamin sebagai suplemen. 

SUPLEMEN TAMBAH SUSU

Ya benar suplemen akan membantu menambahkan susu ibu sekiranya ia diaplikasikan bersama konsep penyusuan yang betul iaitu DEMAND AND SUPPLY.
Minum air meatilah sekurangnya 3liter sehari. Cuma jika anda mengambil vitamin anda mendapat extra kebaikan, pada tubuh ibu itu sendiri. 
Suplemen ini melengkapkan nutrisi yang kurang pada tubuh dan menyokong fungsi tubuh, agar segala sistem berjalan dengan baik, dan manfaatnya tubuh ibu kekal cergas, sihat dan cantik luar dalam.

Tidak mahukah jika anda seorang ibu yang menyusukan, tetapi anda masih cergas bekerja, buat kerja rumah, layan suami dengan anak sebaik mungkin?

Jika anda nak jadi SUPERMOM, pastikan anda telah invest kesihatan anda dahulu dengan makan vitamin .

Jangan lupa sms, whatsapp saya 0126764743 untuk maklumat lanjut dan konsultasi penyusuan secara percuma. dan bolehlah memadansuaikan vitamin mNA YANG SEsuai dengan anda.

No comments:

Post a Comment