Saturday 3 December 2011

RAHSIA KEKAL LANGSING SELEPAS BERSALIN


Berat badan berlebihan sering menjadi masalah utama bagi ibu yang baru lepas melahirkan anak.

Tetapi kadang kita terpaksa menerima hakikat tersebut dek kerana putaran hormon sudah tidak sama sewaktu anak dara.

Walaubagaimanapun tedapat beberapa amalan yang boleh diamalkan untuk mengekalkan berat tersebut.

Antara yang paling baik diamalkan adalah:

Pemakaian bengkung sebaik saja pulang dari hopital (untuk yang bersalin normal)

Tapi ikatan bengkung tu jangan ala-ala je. Ikat betul2 ketat smpai perut flat gituuu.

Minum air banyak untuk elak sembelit dan membantu pengaliran susu.

Amalan pemakanan yang sihat, elakkan goreng2, makan sup sayur, minum jus buah.

Tapi yang istimewa saya amalkan adalah selepas pantang lebih kurang 3 bulan saya elakkan minum ais, minum air masak je. Itu petua mak saya.

Tapi yang paling penting dan paling membantu menurunkan berat badan adalah Menyusukan anak dari awal kelahiran sehingga selama mana yang anak itu mahukan.

Itu saya. Anda pula bagaimana?

Ya saya akui masa anak dara jenuh saya cuba turunkan berat badan, bersukan, gym,slimming center.

Rm pon byk terbuang begitu sahaja.

Rupanya mudah sy, susukan anak jawapannya.

Berat masa hari persandingan adalah 68kg

Berat waktu hamil sehingga due date 70kg. Saya mengalami penurunan berat badan diawal kehamilan kerana mabuk teruk.

Berat saya turun dgn drastik sebulan pantang sehingga 10kg.

Dan kekal sehingga sekarang.

Menjadi tugas saya untuk mengekalkan berat ideal tesebut, lalu saya amalkan pengambilan vitamin.

Vitamin utama yang menjadi pilihan saya adalah :

Multivitamin

Vitamin c

B complex

Lecithin

Energising soy protien.

Vitamin - vitamin ini baik untuk diamalkan oleh ibu yang menyusui anak, ianya membantu ibu menyegarkan diri, mengekalkan keperluan badan dan sekaligus membantu melancarkan pengaliran susu jika ibu itu sendiri sihat dan gembira.

Jadi anda2 sekalian, jika anda rasa ingin mencuba vitamin-vitamin tersebut, bolehlah dapatkan trialpack khas dari saya dengan harga yang sangat berbaloi

Jangan segan untuk bertanya melalui emel ataupun sms 0126764743

Insyaallah saya akan consult anda sebaik mungkin

No comments:

Post a Comment