Monday 2 April 2012

SUSU - DUA GELAS SEHARI

Semalam terbaca dalam mingguan mengenai pentingnya pengambilan susu dalam diet seharian kita.

Tapi berapa ramaikah yang boleh mengamalkan pengambilan susu ini paling kurang pon 2 gelas sehari iaitu sebaiknya waktu pagi semasa sarapan, dalm malam sebelum tidur.

Paling membimbangkan kanak - kanak sekolah rendah di Malaysia ini amat kurang minum susu.

Kenapa begitu payah untuk minum susu? Aada sesetengah orang yang mengatakan loya, muak, tak sedap dan macam - macam lagi.

Kebanyakan orang Malaysia menganggap minum susu hanya untuk bayi dan kanak-kanak sahaja.

Bagaimana pula dengan kita orang dewasa ini? Rata- rata mereka cakap minum susu, tapi susu pekat manis yang tidak mengandungi khasiat sepertimana susu segar.

Memang diakui pemberian bayi susu ibu sehingga usia 2 tahun amatlah baik, namun selepas bercerai susu, kebanyakannya tidak konsisten minum susu.

Oleh itu sebagai ibubapa moden yang pentingkan kesihatan anak, sebaiknya teruskanlah memberikan anak anda minum susu sehari hanya 2 kali sahaja.

Jika anak anda tidak lalu minum susu kosong, kita sebagai ibu bapa perlulah kreatif dalam menyediakan susu agar rasa susu itu menyelerakan untuk diminum oleh anak - anak.

Untuk orang dewasa pula mungkin mereka tidak lalu atau loya untuk mengambil susu, mungkin boleh digantikan dengan tablet kalsium. Lebih mudah bukan.

Susu memang penting lebih-lebih lagi untuk kesihatan tulang, untuk pembesaran dan kesihatan menyeluruh.

Oleh itu, jika anak anda susah untuk minum susu, apa kata jika anda cuba beri mereka MEALSHAKES ini. Boleh dipelbagaikan, boleh dicampur kedalam susu anak anda untuk rasa yang lebih enak. Juga ianya sesuai untuk anda yang terburu - buru untuk bersarapan, dan juga yang sedang berdiet.


juga tablet kalsium yang memang bagus. Selain untuk tulang, ia juga sesuai untuk yang mempunyai masalah kaki kebas, cramp diwaktu malam, khasnya ibu mengandung. Ibu yang menyusukan anak, orang tua, yang memastikan mereka tidak mendapat osteoporosis.



jadi . fikirkanlah kesihatan anda untuk melancarkan tugas seharian anda.
jika anda berminat bolehlah sms saya - 012-6764743 atau emel : ammarhauu@gmail.com.

No comments:

Post a Comment