Monday 2 April 2012

PENTINGNYA SARAPAN PAGI


Kehidupan sekarang yang agak sibuk kebanyakannya menuntut untuk tidak bersarapan pagi.

Tetapi itu pada setengah orang yang mungkin kehidupannya workaholic dimana dia bersarapan cum makan tengahari. Tetapi hakikatnya amalan sedemikian tidak elok dan sudah tentu langsung tidak memberi kecergasan dan kesihatan kepada diri anda.

Itu untuk orang dewasa, tapi bagaimana pula dengan anak-anak kita.
Oleh itu, janganlah berat tangan untuk menyediakan sarapan yang mudah, paling tidak pun roti disapu jem. Tidak perlulah masak bagai.

Kesannya amat ketara dimana anak-anak yang mengamalkan pengambilan sarapan pagi ini lebih bertenaga dan mudah untuk memberi tumpuan dalam pembelajaran .

RUTIN


Sedari anak pertama saya sudah boleh makan, saya melatih diri saya untuk tidak malas menyediakan sarapan pagi untuknya.Tidak perlulah nasi lemak, mee goreng atau sebagainya.

Setiap hari akan saya pastikan dia mesti saya bekalkan sarapan ke taska. Pling malas pun saya berikan roti disapu jem strawberi, dan roti tersebut saya potong berbentuk agar kelihatan menarik untuk dimakan. Paling ringkas lagi sekurangnya biskut 3-4 keping dan juga tidak lupa sekotak susu kecil fullcream plain, yang berisa ataupun milo kotak kecil.

Nampak macam remeh, tapi kesannnya amatlah besar terhadap minda anak-anak.
Jadi anda tentukanlah apa yang sepatutnya anak anda dapat.

Oh ya, ini ada yang paling mudah untuk anda beri kepada anak anda minum untuk sarapan pagi. Ianya penuh khasiat protin, vitamin dan mineral yang diperlukan badan. Amat baik kepada kita juga untuk sarapan yang segera tapi mengenyangkan.



Juga bagus untuk anak yang asma,allergy, kurang selera makan.

jika anda berminat
boleh sms saya 012-6764743 - nurul - untuk keterangan lanjut
atau emel ammarhauu@gmail.com

No comments:

Post a Comment