Monday 15 April 2013

SARAPAN PAGI YANG SIHAT DAN MUDAH

Ramai yang sedar sarapan pagi itu penting, tapi ramai juga yang mengabaikan kepentingannya.
"asalkan kenyang perut sudahh" itulah ungkapan yang sering saya dengar. Saya sebenarnya bukan la tak makan semua sarapan seperti nasi lemak, roti canai, kuih muih sebagainya tu. Saya makan, tetapi saya imbangkan semula dengan pengambilan vitamin sebagai membantu mengurangkan kadar kolesterol, gula, garam agar ia seimbang dengan keperluan tubuh.
Tapi sekarang saya cuba untuk mengurangkan pengambilan makanan tersebut sementara waktu sehingga semuanya kembali seperti asal.
Berbalik kepada kisah sarapan tadi. Apa sebenarnya sarapan yang sesuai diambil kita sebagai orang Malaysia ni? Iya lah bila dicakap, " orang Malaysia tak kan tak makan nasi lemak kot tiap pagi".
Saya tak kata nasi lemak itu tidak sihat, ia bagus untuk jana tenaga kerana dalamnya pun dah mengandungi karbohidrat, protien, zat besi, lemak. Namun portion pengambilannya perlu dihad kan, ditambah lagi dengan lauk pauk yang lazat, dah tentu nilai kalori akan bertambah.

Apakah Sarapan Pagi Yang Sihat Dan Mudah?

Antara yang anda boleh amalkan adalah :


1. Secawan kopi o atau teh o bersama 1 set roti bakar ( dalam gambar tu dah berset2 ye. sekadar hiasan)



2. Semangkuk bubur oat , dapat memberi tenaga,juga kandungan vitamin dan mineral yang bagus untuk tubuh. Membantu mengurangkan kadar kolesterol dalam badan, sihat untuk jantung.


3. Semangkuk cereal dan segelas jus buah, especialy orange juice. Ramai yang masih mengatakan ini makanan barat. Hakikatnya banyak manfaat. Cereal yang sihat penuh dengan serat, disertai pula orange juice yang sangat membantu bagi anda yang ada masalah pembuangan.


4. Ataupun yang paling mudah jika anda selalu rushing ke tempat kerja, anda boleh amalkan seperti yang saya amalkan.
Segelas ESP + Mealshakes diminum dan ambil bersama 5-6 biji Alfalfa.
Sangat berkhasiat, mengandungi kesemua asid amino yang diperlukan tubuh, membersihkan salur darah,  menjalankan proses detoxs yang sempurna.
Sangat bagus jika anda seorang yang menghadapi masalah gastrik. Tiada lagi masalah pedih perut, angin, sebu perut.
Hanya shake saja dan minum. Mudah bukan.

Jika anda seorang yang terlalu sibuk, saya amat syorkan anda mengamalkan 3 suplement hebat ini.

Jangan lupa hubungi saya untuk maklumat lanjut
pm,sms,whatsapp - 0126764743

1 comment:

  1. yup.. Setuju... Jangan bagi alasan untuk tak bersarapan.. Bak kata orang putih... Breakfast like a King... Lunch like a prince, dine like a pauper... Singgah blog saya jom http://richvitamin2u.blogspot.com/

    Terima kasih atas kunjungan... -lienda-

    ReplyDelete