Monday 5 March 2012

ROTAVIRUS DAN PENYUSUAN SUSU IBU

Hampir setiap kanak - kanak akan dijangkiti rotavirus sekurangnya sekali sebelum menginjak usia 5 tahun.

Virus ini telah dikenalpasti sebagai punca utama masalah cirit-birit dan 600000 kematian akibat virus ini.

Rotavirus mudah berjangkit melalui sentuhan, titisan najis, makanan tercemar , air yang tercemar dan titisan pernafasan.

Jangkitan ini biasanya bermula dengan demam , cirit birit dan muntah - muntah.
Kesan dari cirit birit yang teruk akan menyebabkan dehidrasi dikalangan kanak - kanak kecil dan jika tidak dirawat boleh mengancam nyawa

Selain itu mereka mungkin akan mengalami simtom dehidrasi seperti mulut kering, menangis tanpa air mata, kencing sedikit mengantuk yang luar biasa.

Sebagai langkah pencegahan , ibubapa perlu lebih serius tentang penjagaan kebersihan anak sepanjang masa seperti mencuci tangan dengan air dan sabun, minum air yang dimasak, memakan makanan yang telah dimasak dengan sempurna.

Bagi ibu yang menyusukan pula disarankan meneruskan proses penyusuan kerana ia boleh membina antibodi kepada bayi untuk melawan jangkitan rotavirus ini

Selain itu, pemberian cecair dan elektrolit secara mencukupi dan segera merupakan teras utama dalam membantu mengurangkan komplikasi akibat rotavirus ini.

Mungkin juga ibu - ibu boleh memberi anak mereka bancuhan Performance Drink ini kepada anak - anak kerana ia sangat membantu dalam membekalkan bendalir dan elektrolit yang penting untuk mencegah penyahidratan.


Jom kita bersama membantu mencegah rotavirus dengan mengamalkan kebersihan

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang Performance Drink ini bolehlah hubungi saya

Nurul
sms 0126764743
emel ammarhauu@gmail.com
fb : best beauty mom

No comments:

Post a Comment