Wednesday 24 October 2012

VITAMIN BUAT IBU MENYUSU JADI CERGAS

Ibu yang menyusukan anak sememangnya kita selalu lihat mereka ini mudah tidur bersama anak mereka ketika menyusukan. Ini bagus, kerana ianya dipanggil sebagai co-sleep.

Namun ramai yang datang kepada saya dan mengadu mereka sangat mudah penat lebih-lebih lagi ibu yang bekerja, dan tiada maid dirumah.

Saya sendiri mengakui agak mencabar, dan memenatkan, itu belum ditambah lagi dengan perjalanan dari rumah ke pejabat yang agak jauh dan sesak.

PUNCA PENAT/LETIH   

Banyak sebenarnya punca penat ini, ada yang berpunca dari bebanan kerja yang sangat banyak, kurang tidur dan tak ketinggalan juga dari punca pemakanan yang tidak sihat.

Apabila kita makan makanan yang tidak sihat, nutrien tidak akan akan diserap tubuh, kerana tiada nilai kalori yang sihat yang dapat disalurkan kepada tubuh, malah hanya meningkatkan radikal bebas dalam badan. Semakin banyak radikal bebas yang termampat dalam badan, semakin banyak sel tubuh yang akan rosak.
Apabila sel tubuh mula mengalami kerosakan, maka akan banyaklah terjadinya masalah kesihatan seperti mudah demam, selsema,penyakit kronik dam macam-macam lagi.

BAGAIMANA VITAMIN MEMBANTU IBU MENYUSU JADI CERGAS?

Ramai orang yang bermasalah dalam penyusuan khasnya masalah susu merudum.
Namun saya amat kasihan pada ibu2 tersebut yang rasa terpaksa mencari MILKBOOSTER dikala susu telah merudum teruk.
Cara ini adalah tidak bertepatan sama sekali kerana sekali anda makan MILKBOOSTER bukan bermakna susu secara tiba-tiba akan meningkat.
Ibu - ibu perlu faham dan mengkaji semula apa punca sebenar masalah susu merudum. Kemudian barulah mencari jalan penyelesaian.
Vitamin juga sering disalah anggap sebagai MILKBOOSTER. Jika anda berfikir begitu anda salah sebenarnya.
Sebenarnya memang terbukti vitamin membantu ibu yang mempunyai masalah dalam penyusuan, kerana kebanyakan ibu-ibu ini mengalami masalah kesihatan yang nyata iaitu mudah letih. Apabila ditanya bagaimana dengan pemakanan dan pengambilan air, jawapan mereka, makan ikut sempat dan minum klu rasa haus.

Ibu-ibu yang mengamalkan vitamin lebih merasa diri mereka cergas dan lebih sihat, kurang penat, malah produksi susu pun semakin meriah.

Ini kerana vitamin berfungsi untuk menyingkirkan radikal bebas dalam badan yang membuatkan sel tubuh menjadi lemah. 
Selepas itu ia akan memperbaiki sel-sel yang telah rosak tadi dengan menggantikannya dengan sel yang baru.
Apabila sel telah digantikan dengan yang baru, maka sistem tubuh pun akan berjalan dengan baik.
Saluran darah pun tidak lagi disempitkan dengan blok-blok mendapan lemak tepu yang tidak sihat.
Kulit mempunyai tekstur yang lebih baik.
Kesihatan tulang pun semakin baik, kerana bekalan kalsium yang diperlukan tubuh mencukupi.

SUSU MENINGKAT SELEPAS MAKAN VITAMIN?

Ya! Boleh terjadi kerana atas usaha ibu itu juga seperti mengepam dengan konsisten, minum air 3 liter sehari, plus makan vitamin
Susu adalah sumber protien dan pelbagai nutrien lain. Jika badan ibu mempunyai cukup nutrien , susu pun akan lebih meningkat. Tambahan pada kualiti susu tersebut, dimana ibu yang mengamalkan pemakanan yang sihat, akan menyalurkan kesihatan pada anaknya melalui susu ibu.

Yaaa. begitulah kisahnya mengenai ibu yang sering mengadu penat.

Antara vitamin yang boleh membantu ibu menghilangkan kepenatan dan kelesuan adalah  :

beautymom
Dapatkan set penyusuan ini dengan menghubungi saya 
Nurul 0126764743

konsultasi akan deberi percuma.

No comments:

Post a Comment