Tuesday 19 February 2013

VITAMIN BUAT IBU MENYUSU JADI CERGAS

Semalam saya ade menerima emel yang berbunyi begini  :


beautymom
SET BERPANTANG

BEAUTYMOM






'' Salam puan Nurul, saya seorang ibu yang baru lepas melahirkan anak, lebih kurang baru 2 minggu berpantang. Masalah saya adalah anak saya kerap sangat menyusu dan saya jadi lemah dan sering mengantuk. Ibu saya cakap kalau dalam pantang tak elok tido lama-lama, nanti badan kembang.
Boleh puan bantu saya suggestkan apakah vitamin yang sesuai untuk saya, saya pun memang nak menyusukan sepenuhnya susu ibu ke anak saya. Saya takmau dah berikan susu formula kerana 2 anak sebelum ni semua susu formula sejak hari pertama lahir. Tapi kali ni saya nekad nak berikan susu ibu walau apa cara sekalipun, setelah saya banyakkan pembacaan, pertanyaan mengenai kebaikan susu ibu.
Tolong lah saya puan " - Yaya.

Okeh.

Tahniah kepada ibu ini kerana mendapat seorang cahaya mata, dan tahniah juga atas kesedaran dan kesungguhannya untuk menyusukan sepenuhnya dengan susu ibu kepada anaknya yang ketiga ini.

Dalam masalah puan ini saya tidak terus memberi cadangan vitami yang sesuai, tetapi saya sentuh dahulu mengenai beberapa masalah.

Bayi Kerap Menyusu

Bagi bayi yang baru lahir adalah normal kerap menyusu. Kerana kita perlu tahu saiz perut bayi yang berusia 2 minggu tidaklah sebesar mana, kemungkinan hanya sebesar bole pingpong saja. Jadi banyangkan jika kita suakan susu formula sebanyak 4oz. Tidakkah seperti tayar yang terlebih angin.
Jadi bayi kerap menyusu kerana susu ibu itu bersifat laxative, mudah hadam. Jika diperhatikan tak lama lepas bayi menyusu, mesti dia akan membuang. Itu petanda bagus, kerana sistem tubuh bayi sedang membuang mekonium dalam badan. Diwaktu ini juga bayi akan menyusu on demand, bukan mengikut jam. Ini adalah peluang untuk ibu mengosongkan payudara dengan efektif, dan akan refill dengan cepat.

Masalah ibu mudah penat

Ibu yang berpantang sebaiknya digalakkan minum air dengan kerap. Ini adalah untuk mengelakkan dahaga, kepenatan dan kelesuan. Kekurangan air dalam badan akan menyebabkan ibu merasa letih dan mudah penat.

Masalah ibu kerap tidur ketika menyusukan

Ini bukan satu masalah, tetapi waktu ini akan memberi ibu berehat. Istilahnya co-sleeping. Memang ibu akan mudah mengantuk ketika menyusukan, tetapi tidur ini sebentar saja untuk ibu berehat dan kembali segar semula selepas itu.

Cadangan vitamin yang sesuai untuk ibu berpantang

Memandangkan ibu ini sedang berpantang, maka saya cadangkan set berpantang plus dengan ESP Shaklee.

Apa yang ada dalam set berpantang ini  :

- Vitalea multivitamin
Memberikan vitamin dan mineral yang cukup untuk keperluan badan, ibu yang berpantang banyak kehilangan darah sewaktu proses kelahiran, maka vitamin ini sangat membantu untuk menstabilkan kekurangan darah.

-B complex
Sangat bagus untuk kembalikan semula aliran darah, stabilkan tekanan darah untuk mengelakkan terjadinya tumpah darah dan kekurangan darah. Ibu yang berpantang sangat bahaya bila kekuranga darah, pening atau tumpah darah.

- Vitamin c
Untuk memperbaiki semula struktur kulit, memberi perlindungan kepada sistem imun tubuh, kerana diwaktu ini tubuh masih lemah.

- Zinc
Mempercepat penyembuhan luka jahitan. sangat bagus untuk masalah rambut gugur selepas melahirkan, juga membantu mengelakkan kaki kebas, kekejangan otot.

- Esp Shaklee
Sumber protien yang sangat bagis, dan kaya dengan asid amino perlu yang sangat diperlukan tubuh.
Ia juga berupaya mengembalikan tenaga yang hilang, membantu membanyakkan susu ibu.

Namun saya ingatkan ibu semua, vitamin adalah pembantu, yang paling utama adalah usaha ibu itu sendiri.

Saya akui, saya sendiri gemar minum Esp setiap pagi dan petang, memang akan rasa cergas, tidak lesu dan lemau.

Jika anda sering rasa lesu, lemah dan mengantuk, kurang tumpuan, saya sarankan anda minum ESP ini,
bukan saja bertenaga, malah tahap kesihatan anda juga ditahap yang baik kerana protien tubuh anda sudag dipenuhi. Wajah akan kembali segar, kulit akan kembali licin, berat badan pun seimbang.

HUBUNGI SAYA!!!
Nurul
sms@whatsapp - 0126764743
emel : ammarhauu@gmail.com
tetapi saya prefer sms@whatsapp.

1 comment: